Selasa, 2 Jun 2009

TALKING ABOUT SPIRITUAL AND DEATH

Hari ni bosan gila ! Tunggu kawan online myspace semua tak muncul-muncul so aku decided untuk tengok youtube. Mula-mula takmo bukak because takut stream internet banyak sangat nanti habis limit. tak sanggup nak bayar 1cent per MB kalau terlebih guna macam hari tu. but memandangkan dah terlalu bosan sangat aku pun bukak je lah.

First thing aku search dalam youtube aku tengok video-video excident kereta or some sort lah. Aku suka tengok bukan sebab aku enjoyed lihat dead body, otak hancur or pape yang horror. Its just, bagi aku semua tu macam art. Art of life i means, memberi kesedaran mungkin ? So mana yang mendatangkan benda buruk like lupa diri pegi speeding or careless, ingat-ingatlah tangan tercabut or kepala kena gilis semua. Satu peringatan yang baik untuk orang yang degil macam aku. Aku suka tengok excident ! HAHA :D.

Then aku search pasal ka'abah pulak, macam mana terlintas dalam fikiran aku nak bukak pasal benda ni pun aku tak tau. Aku nak tau apa yang terkandung dalam ka'abah so aku try lah tengok dalam youtube kot-kot ada kan ? Ade ! Dia tunjuk dalam tu semua, tiga penyokong tiang pastu ada ayat-ayat lama terukir kat dinding, pegi la tengok kalau tak pecaye. Aku ingat lagi time aku gie umrah dulu, aku gi ketok pintu emas tu suruh orang dalam bukak, pakse wan aku dukong because tinggi. Time tu darjah 6 aku bodoh sikit.

Pastu bila dah bosan tengok pasal makkah aku usha video lain kat tepi tu. Cari-cari jumpa seorang ni nama Dr apa tah aku pun tak ingat. Do god really exists ? Terasa nak tengok so aku pun layan. Apa yang aku dapat lihat, Dr ni seorang freethinker yang tidak mempercayai adanya tuhan. Siapa yang ciptanya ? semua dia hujah. And every single anwer yang dia cakap memang masuk akal. Serious shit, dia buatkan orang berfikir dengan waras and and nothing about revolution or beliver. Dia cuma logik, avery single word yang dia cakap. Aku hanya mampu melihat, mendengar dan mengkaji.

Dia ada menerangkan semua agama, tentang life, tentang universe or some sort of. Penuh dengan karma. Aku tengok part yang "what does karma means?" dengar dia hujah. Dia kata karma ni tak ada kena mengena langsung pasal tuhan, agama or kepecayaan. Ianya pasal kehidupan kita, spiritual dalaman. Make sense lah sebab time tu aku ingat mamat ni mezti nak sesatkan orang masuk agama dia. Rupanye takde kena mengena, dia banyak menjelaskan tentang hakikat dan makrifat kalau dari segi islam lah. Maksud aku mengenal diri, siapa kau, mana asalnya kita, siapa tuhan semua tu lah.

Dia ada ajar macam mana nak hilangkan stress mengunakan fizikal badan, macam mana nak concerntrate lebih kuat semua. Lebih kepada yoga and karma, aku pun sampai ikot sekali tang concerntrate tu. ITS WORK ! Dia suruh pandang satu dot dalam kertas, concerntrate and jangan kelip, kosongkan minda and start berfikir. Dari situ lah makin mendalam aku tengok movie-movie mamat tu. Semuanya masuk akal and logic sangat-sangat. Even aku tengok takde satu comment pun yang keji orang bagi kat dia. Freethinker, Meanings about this world, after death, bibble-buddha-alquran-etc book, semua diterangkan masuk akal 100%.

So tu yang dapat aku share kan, kalau rasa nak tengok carik sendiri dalam youtube. Aku tak ingat nama dia. Bukan apa aku pun macam orang lain jugak nak mengkaji, tak salahkan kalau mengkaji ? And aku sokong segala mamat tu fikirkan and logik dia yang 100% power. Now aku nak tidur, aku nak pergi sekolah esuk ni. leceh gila. chowzie.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan