Jumaat, 29 Julai 2011

SIAPA BERADAB ? MUDA ATAU YG TUA ?



Yeps ini candid cam , rare pic ntk dapat gamba aku senyum . Ianya terjadi setelah aku disound tepek oleh yang berhormat berstatuskan pakcik guard yang tiada adab .


Mendatangkan sifat Amarah aku yang telah lama aku tanamkan (tak dpt dielak) -___- .

Cerita dia ?

Aku nak amik gambar . So aku panggil worker aku si Syawal, "Wal tolong amikkn gambo ngadap Tank blakang tu" . "owriteee"

Sekali........
"Hoi sapa bagi ko tangkap gamba kat kawasan ni hah ? Tak nampak ke kat pagar tu ? Otak letak kat mana ?" (walhal pagar tu tulis sila minta kebenaran untuk memasuki kawasan ini je) HAHA .


Aku pandang dia memang tajam derect kat mana orang tua tu sambil senyum, "Saya kat dalam kawasan larangan ke ? Ni Parking base kat luar kalau tak silap saya ? :)"
Dia diam........ And cuba mencari alasan baru .


"Ni Permit masuk ada tak ? NIOSH card ? Takde kau berambus !" . Dengan muka menganjing aku tunjuk satu persatu dari jauh dan masih melakukan mimik muka stranght kat dia tampa berkelip . KAHKAH .
Dia diam lagi.......

"Ni kasut pasar malam mana kau pakai, mana safety boots engkau ? Bekerja ka nak shoping" .



Aku menjawab, "Saya pengurus, saya supervisor, saya worker, saya driver dan saya vendor TNB untuk bahagian willayah, perlu ke saya terangkan dekat awak apa konsep menjaga dan menjalankan kerja ?" senyum yang agak serius gak muka aku -__- .


Lepas cakap ni badan aku dah kembang tak hingat dah, api Amarah tu mengelegak tunggu nak pam nafas je . Ikutkan kalau bukan Kontraktor dalam ni dah lama aku . aishhhh--- . Bila dah start berkata-kata tu yang datang nafsu . selamat dapat kontrol balik .



Lepas aku cakap macam tu dia attack pekeja-pekeja aku plak . blablabla . Semua buat macam dia tak ada je and borak sesama sendiri .



Bila dah gerak ke site aku tanya worker aku yang buat kat area sini, "Orang tua tu siapa ? asal adab dia macam tu?" Wal kata sambil bertoya, "Selalu Pak Lah bawakk kuih, rokok, duit semua bagi kat dia setiap kali nak masuk . Paklah plak takde , kita datang bawak teloo je mana tak sewel lahanat tu. wawawawa" haha macam-macam .


Pendek cerita aku telah di incharge oleh abah aku untuk siasat kawasan TNB sini & amik tau apa kerja yang dibuat di dalam kawasan ni . So yelah, first time datang sini , mana la tau selok belok peraturan dalam pencawang utama TNB ni kan .

Papepun, aku ada hak untuk bersuara benda yang benar bukan ? konsep adab tak kira siapa tua siapa muda . Panas dengan aku cez aku senyum and tenang macam takde pape . fucking noncense .


Menilai gaya aku sama taraf macam worker-worker aku tanpa sedar siapa aku, itu memang gaya aku . Tinggi rendah kita semua sama . Tau la pakcik pakai semat baju polis bantuan lagi jaga pintu gitu . Tapi al maklum la yang berhormat, saya rasa gaji worker saya yang paling rendah lagi tinggi dari awak . Dan ternyata lebih bersekolah dari awak adab dorang . LOL .




P/S: Kawasan TNB ini ialah penjana utama untuk kawasan willayah . Segala talian, kawalan radar semua bermula di pencawang ini . Dan ia adalah kawasan yang paling dijaga rapi selain kem tentera . tu pasal ketat .

Tapi aku sedih dengan TNB sebab amik pengawal yg tak bertamadun macam pakcik tu . Baru dapat jadi ketua guard dah macam berakk . Guard-guard yg lain semua berbudi bahasa . haih , melayu melayu .

3 ulasan:

  1. luku je pakcik tu. banyak bunyi lakk. dah jadi guard, jadi guard jelaa. haha

    BalasPadam
  2. Haha dia berani buat macam tu sebab i vendor kontraktor . Nak kene jage nama baik syarikat eventho orang pangkat tinggi or rendah maki hamun etc . susah jugak lah nak tahan, terpakse jadi bangang walaupun kita betul . haha . susah kan jadi kontraktor ?

    BalasPadam
  3. aahhh. agak susahh laa sbb nk kena jaga nama baik kann. eeee , nk jee jentikk jeee tinge guard tuu

    BalasPadam