Isnin, 15 Oktober 2012

Tokong Orang Melayu ? hmm .


Hi peeps ! :) .

Well esok aku ingat nak sembang pasal budaya dan MISI sebenar-benar misi kita sebagai umat islam tentang , "Bagaimana cara-cara untuk membuatkan sesuatu kaum dan bangsa itu menghormati kita serta mempercayai kita" . Segala rahsia serta kaedah yang memang Nabi Muhammad s.a.w dah lama terapkan dalam landasan syariat islam dari dulu lagi . Cuma umatnya sahaja buta :) .

Mesti bloggers semua tak percayakan ? Contohnya lah , kaum cina . Mana ada cina nak percayakan melayu , depa pun kaki penipu ! hahaha . Tidak sama sekali , sebab sifat kekeluargaan lah antara satu faktor bagaimana Nabi Muhammad s.a.w , para awliah dan ulamak yang lain dengan senang membuka hati kaum bukan islam memeluk islam .

FAKTA , JANGAN PELIK ! Kerana dalam agama Tao pun ada masyarakat cina yang menyembah 3 patung yang digelar "3 Datuk" iaitu datuk Ali , Datuk Haji dan Datuk Hussin dan banyak lagi , tapi ketiga ini adalah yang paling feamous . Dan ketiga-tiga mereka ini adalah seorang ulama suatu ketika dahulu sangat terkenal dengan sifat kekeluargaan dan sifat-sifat yang sangat mulia sampai mereka menyembah serta mengelarkan datuk-datuk ini , "TUHAN TANAH !" :) . 

Tak pecaya ??
Datuk Haji 

 Dato Gali atau lebih dikenali sebagai Datuk Ali , mostly banyak di daerah klang .

 Datuk Awie , yang ini mungkin datuk lain cez sebenarnya banyak tau ulama beragama islam yang mereka sanjung tinggi sampai disembahnya . 

Tengku Husin atau Datuk Hussin .

Kenapa dan apa tujuan mereka menyembah ulama-ulama yang feamous ini dahulu ? mereka PERCAYA kesemua yang disembah ini sangat mulia dan dekat disisi tuhan . Apabila orang yang mereka sanjungi ini mangkat , mereka menyembah dan menganggap si mati Tuhan Tanah kerana mereka percaya kesemua datuk ini dapat memberikan , rezeki , keselamatan dan semangat di dunia .

Kebanyakkan ideologi menyembah orang yang hebat-hebat ini banyak di negara Hongkong , sampai satu tahap jika berlakunya kemalangan yang membuntukan akal , polis sana akan membuat ritual dengan bantuan orang yang arif tentang ilmu infiniti ataupun alam ghaib , untuk berkomunikasi dengan kubur-kubur yang terdekat di kawasan kejadian . Sebab depa tahu , roh-roh simati dikawasan itu menyaksikan . hehe .

Jangan terkejut suatu hari nanti kemungkinan Tok guru Nik aziz pun depa nak sembah , sebab Tok Guru lah antara golongan yang sangat cina suka dengan sifat kekeluargaan , hormati agama dan budaya mereka . 

JADI SEBELUM AKU PANJANG LEBAR ! esuk aku akan ceritakan dari asas bagaimana dan macam mana ingin menjadi seorang khalifah yang berjaya , dan bagaimanakah cara ingin bermula menjadi contoh umat yang dikasihi . Bukan hanya semata-mata ingin dihormati dan dipercayai , tetapi bagaimana nak menunjukkan sifat sebenar umat islam kepada mereka agar pintu hati mereka terbuka untuk mengenali islam suatu hari nanti insyallah . Itu yang kita mahukan :) .

Papepun sebelum aku masuk tidur , aku nak share gambar-gambar pemulaan aku dalam mengenali mereka . 




2 ulasan:

  1. Patut la kt tmpt keje aku tu ade tokong cina ni..siap ade kopiah lg..heran jgk aku..tanye kt kwn2 ciba diorg ckp diorg ade sembah datuk melayu katanyer...hmmm

    BalasPadam
  2. begitu tinggi darjat orang melayu di mata cina2 malaysia ni sampai disembah sebagai dewa...ungkapan2 "apa lagi cina mahu?" & "balik china" tu agak2 nya meleis2 low class aka macai jamal tongkol yg tolol

    BalasPadam